Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Reading Baudelaire with Adorno examines Charles Baudelaire's oeuvre - including verse poems, prose poems, and critical writings - in dialogue with the aesthetic theory of Theodor Adorno, for whom the autonomy of the artwork critically resists any attempt to view it merely as a product of its socio-historic context. Joseph Acquisto analyzes Baudelairean duality through the lens of dissonance, arguing that the figure of the subject as a "dissonant chord" provides a gateway to Baudelaire's reconfiguration of subjectivity and objectivity in both esthetic and epistemological terms. He argues that Baudelaire's dissonance depends on older models of subjectivity in order to define itself via the negation of romantic conceptions of a unified lyric subject in favor of one constituted simultaneously as subject and object.
This new understanding of subjectivity reconfigures our relationship to the work of art, which will always surpass conceptual attempts to know it fully. Acquisto offers a fresh take on some familiar themes in Baudelaire's work. Dissonant subjectivity in Baudelaire, rather than cancelling esthetic transcendence, points to a different way forward that depends on a new and dialectical relation of subject and object.