Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Bert Voskuil is besmet met het kunstvirus. Hij raakt hij niet uitverteld over de schilderkunst die hem zo mateloos boeit.
Rare kwasten een must voor elke kunstliefhebber: een verrassend boek boordevol petit histoire. Want bij alle schilders is wel een steekje los dat ze tot rare kwasten maakt. Zonder dat zouden ze niet al die prachtige kunst hebben kunnen creëren.
Waarom schilderde Holbein de jongere zo’n geflatteerd portret van de foeilelijke prinses Anna van Kleef? En waarom verbrandde Botticelli enkele van zijn schilderijen op de brandstapel van een gefrustreerde monnik? Waarom wilde Vermeers schoonmoeder niet dat haar dochter met hem trouwde?
Hoe kwam de Haarlemmer Gerrit Berckheyde ertoe om een portret van een Duitse overledene op zijn eigen doodshemd te penselen? Waarom werd de moordenaar Caravaggio die zo’n ommekeer in de schilderkunst veroorzaakte, toch weer door de paus in genade aangenomen?
Hoe kon Monet terwijl hij al vrijwel blind was, nog zijn prachtige waterlelies blijven schilderen? En waarom haatte Mondriaan de kleur groen?
De antwoorden op al die vragen leverden wonderlijke, grappige en ontroerende verhalen uit de geschiedenis van de schilderkunst. Bert Voskuil verzamelde ze en bundelde ze in Rare Kwasten. Deze wonderlijke verhalen verdienen het om op kaartjes naast de schilderijen te hangen. Want schilderijen met een verhaal hebben meerwaarde…
Journalist Bert Voskuil werkte voor Libelle en Nieuwe Revu. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Verfstreken en Meestervervalsers. In zijn vrije tijd is Voskuil een frequent museumbezoeker.