Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
1964 wurde der Radiosender ›Majak‹ von den sowjetischen Machthabern und Rundfunkzuständigen geschaffen – als Gegenangebot zu den westlichen Radiosendern BBC, VOA und RFE. Diesen Sachverhalt thematisiert der vorliegende Band und untersucht die Funktion, Konzeption und den Erfolg von ›Majak‹ beim sowjetischen Publikum anhand dreier Akteur:innengruppen – Regime, Medienmacher:innen und Publikum. Kristina Wittkamp leistet damit einen Beitrag zur sowjetischen Kultur- und Mediengeschichte und bietet Aufschlüsse über Handlungsspielräume, Teilöffentlichkeiten und Aneignungspraktiken. Konzeptionell fungiert ›Majak‹ als Dispositiv, das eingebettet ist in eine Anordnungsstruktur der Akteur:innen, beteiligten Institutionen, technischen Gegebenheiten, diskursiven Strukturen, Programmkonzeptionen, Rezeptionspraktiken und Wahrnehmungen.
In 1964 Soviet leadership and in charge media authorities created a new radiostation – 'Majak' should compete with Western stations like BBC, VOA and RFE. This circumstance provides the basis for analyzing the concrete function, concept and success of 'Majak' via three different groups of agents - members of the Soviet Party leadership, broadcasters and audience. This book contributes to analyzing Soviet cultural and media history and provides Information about scopes of agency, public spheres and practices of media appropriation. 'Majak' acts as a dispositif, embedded in an arrangement of actors, participating institutions, technical structures, discourses, programme concepts, modes of reception and perception.