Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In ten chapters, partly case-studies, this monograph analyzes the (new) ways in which cultural manifestations were used to create the necessary preconditions for (religious) policy and power in the Rome of Urban VIII (1623-1644). It was the intensified interaction between culture and power-politics that created what we now call 'the Baroque'. Based on a rich variety of, hitherto largely unexplored, primary sources, the book addresses the basic issues of papal power in the post-Tridentine period. It does not study actual papal politics, but rather the cultural forms that were essential to the representation and legitimatization of the papacy's power, both secular and religious and that (co-)determined the effectiviness of papal policy. Precisely during Urban's long pontificate, the manifold, always imaginative and often unexpected uses of power representation became, in the end, not so much a series of cultural forms as, in a sense, the structure of early modern (Roman) society.