• Gratis levering in België vanaf € 25
  • Altijd een winkel in je buurt
  • Afhalen na 2 uur in een winkel met voorraad
  • Ruim aanbod met meer dan 10 miljoen producten
  • Winkels
  • Verlanglijstje
  • Winkelmandje

Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren

Een tool- en handboek voor eerstelijnswerkers

Elke Vandeperre, Jonas Slaats, Rosalie Heens, Samira Azabar
Paperback | Nederlands
€ 40,10
+ 80 punten
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 25
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Haal af binnen de 5 werkdagen nadat je bestelling klaarligt
of

Omschrijving

Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling
met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke
debat is immers in de ban van thema’s als ‘terreur’, ‘religieus extremisme’, ‘radicalisme’.
Thema’s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met
moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen
als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt,
creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners
een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica
dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ‘normale’ pedagogische logica
te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische
checklists, quick fixes, hapklare ‘tools’ en handige methodiekjes. Met korte
bijscholingsprogramma’s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende
praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen
detecteren en weerwerk bieden. ‘Preventie van radicalisering’ is de bril geworden
waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we
op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we
precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken?
Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours
even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze
pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele
context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de
glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte
en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen
in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve
rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren?
Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek
met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke)
diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een
transformatielogica en een emancipatorische aanpak.
Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende
vormingsinstelling gespecialiseerd in ‘levensbeschouwing en samenleving’.
Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma’s
voor professionals omtrent ‘omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit’
en ‘positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren’.

Specificaties

  • Productcode (EAN): 9789044134964
  • Verschijningsdatum: 15/12/2017
  • Aantal bladzijden: 420
  • Uitgeverij: Garant - Uitgevers N.V.
  • Afmetingen: 160 mm x 242 mm
  • Gewicht: 741 g
Toon meer

Beoordelingen

Uitgebreide specificaties

Inhoud

  • Aantal bladzijden: 420
  • Productcode (EAN): 9789044134964
  • Taal: Nederlands
  • Verschijningsdatum: 15/12/2017