Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In dit boek zijn recensies en analyses opgenomen van 152 ‘opera-rariteiten’ van 84 verschillende componisten. Over wat een rariteit is zal tussen operaliefhebbers niet snel consensus ontstaan. Maar als we als criterium nemen dat sprake moet zijn van een zelden gespeeld werk, dan ontstaat er ruimte voor overeenstemming. Sommige van de opgenomen opera’s zijn lange tijd zeer populair geweest maar raakten vervolgens in de vergetelheid. Le postiljon de Lonjumeau van Adam is hiervan een goed voorbeeld. Andere titels zijn zo obscuur dat het feitelijk toeval is dat ze min of meer recent ergens zijn opgedoken, denk aan Maria Egiziaca van Respighi. Natuurlijk geldt die obscuriteit niet slechts de opera’s, ook sommige componisten zijn reeds lang vergeten zoals Vittorio Gnecchi en Simone Giovanni Mayr. Omgekeerd geldt dat werk van een overbekende componist zo zelden wordt uitgevoerd dat van een rariteit kan worden gesproken, bijvoorbeeld Die Feen van Wagner.