Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Nola Hattermans schilderij Op het terras is een van hoogtepunten van de tentoonstelling Black is beautiful, schreef de Financial Times. Het schilderij was ook in diverse Nederlandse bladen blikvanger bij artikelen over deze tentoonstelling in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. De man die ervoor model stond was de Surinaamse Jimmy van der Lak. Nola Hatterman (1899-1984) koos na een korte loopbaan als actrice - ze speelde onder andere in De Jantjes en bij Herman Heijermans - voor een carrière als schilderes. Eind jaren dertig van de vorige eeuw verwierf ze in Nederland bekendheid als schilderes van negers. Na haar vertrek in 1953 naar Suriname raakte ze in Nederland in de vergetelheid. In Suriname daarentegen maakte ze naam als een van de grondleggers van het Surinaams kunstonderwijs. Waarom schilderde Nola uitsluitend zwarte mensen? Wat dreef haar naar Suriname? De journalist Ellen de Vries verdiepte zich in het opmerkelijke levensverhaal van deze Amsterdamse kunstenares en schreef de biografie.