Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Onder welke voorwaarden kan een crediteur schadevergoeding vorderen van een debiteur als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet? Die vraag staat centraal in deze uitgave. De wettelijke bepalingen uit het BW komen aan de orde in combinatie met de rechtspraak van de Hoge Raad en relevante actuele ontwikkelingen. Niet-nakoming van verbintenissen beschrijft onder welke voorwaarden een crediteur schadevergoeding van een debiteur kan vorderen als deze niet aan zijn verplichtingen voldoet. De wettelijke bepalingen hiervoor zijn neergelegd in afd. 6.1.9. BW. De rechtspraak van de Hoge Raad waardoor die regeling nader is ingevuld komt volop aan bod. Wanneer kan een crediteur schadevergoeding vorderen? Is er sprake van een toerekenbare tekortkoming? Kan de debiteur een beroep doen op een vrijtekeningsclausule? Moet de crediteur een ingebrekestelling sturen of geldt een uitzondering op die eis? Deze vragen en de bijbehorende recente ontwikkelingen worden uitgebreid besproken, waarbij ook de specifieke regeling voor de ingebrekestelling bij consumentenkoop aandacht krijgt. Daarnaast worden onder meer behandeld: #de #klachtplicht# en de recente richting gevende jurisprudentie van de Hoge Raad #het in de praktijk belangrijke boetebeding en de mogelijkheid de boete te matigen