Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Niet-confessionele zedenleer is een bijzonder vak in het basis- en secundair onderwijs. Het vormt jonge mensen tot actieve wereldburgers door hen in een krachtige leeromgeving te laten filosoferen over voor hen pertinente ethische vraagstukken.
In tegenstelling tot de andere vakken gaat het huidige leerplan voor niet-confessionele zedenleer uit van procesdoelen. De leerkracht NCZ brengt een proces op gang waardoor de leerlingen zowel kennis verwerven als vaardigheden en attitudes ontwikkelen. Dit vakdidactisch handboek, samengesteld door experten, biedt houvast aan zowel de beginnende, als de ervaren leerkracht niet-confessionele zedenleer, als aan de student-leerkracht.
Naast wenken voor de lespraktijk is dit boek een informatiebron voor alle geïnteresseerden en betrokkenen: ouders van schoolgaanden, collega’s levensbeschouwelijke vakken, schooldirecties, betrokkenen bij onderwijsbeleid, leden van de vrijzinnig-humanistische gemeenschap of al wie daaromtrent vragen heeft.
Het eerste deel behandelt de bijzondere totstandkoming van het vak binnen de ruimere context van het vrijzinnig-humanisme. Het tweede deel duidt de uniciteit van het vak in het onderwijslandschap. Het derde hoofdstuk focust op de bijzondere lespraktijk. Het vierde en laatste hoofdstuk betreft de vakdidactische studie.