Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Ancient culture, in Israel and in the Greco-Roman world in general, was marked by orality, all the while making strong use of written culture. By disregarding this dimension, do we not prevent ourselves from fully understanding the Bible? Pursuing this thought, a new trend has emerged in North America: performance criticism, which offers thematic interpretations of biblical texts using gestures, intonations, rhythm, and corporality while relying on a solid narrative or rhetoric analysis. In this volume, French-speaking experts from the Reseau de recherche Narratologie et Bible (RRENAB) examine the issue. If we accept the hypothesis that biblical narratives were made to be told and performed, we may wonder how this changes our narrative analyses. French description: La culture antique, en Israel et dans le monde greco-romain en general, etait marquee par l'oralite tout en ayant recours fortement a la culture manuscrite. En faisant abstraction de cette dimension, ne s'empeche-t-on pas de comprendre pleinement la Bible? Poussant cette intuition, un nouveau courant est apparu en Amerique du Nord, le performance criticism, qui propose des interpretations theytrales des textes bibliques faisant appel a la gestuelle, aux intonations, au rythme et a la corporalite tout en s'appuyant sur une solide analyse, narrative ou rhetorique. Des experts francophones du Reseau de recherche Narratologie et Bible (RRENAB) se sont interroges. Si on accepte l'hypothese que les recits bibliques etaient faits pour etre racontes et performes, on peut se demander ce que cela change a nos analyses narratives. Avec des textes de Normand Bonneau, Yvan Bourquin, Jacques Descreux, Eleni Di Pede, Alain Gignac, Jean-Daniel Macchi, Yvan Mathieu, Ai Nguyen Chi, Sylvie Patron, David M. Rhoads, Jean-Claude Verrecchia, Rachel de Villeneuve et Andre Wenin.