• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

Musically Sublime

Indeterminacy, Infinity, Irresolvability

Kiene Brillenburg Wurth
Paperback | Engels
€ 53,45
+ 106 punten
Uitvoering
Levering 2 à 3 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

Musically Sublime rewrites musically the history and philosophy of the sublime. Music enables us to reconsider the traditional course of sublime feeling on a track from pain to pleasure. Resisting the notion that there is a single format for sublime feeling, Wurth shows how, from the mid eighteenth century onward, sublime feeling is, instead, constantly rearticulated in a complex interaction with musicality.

Wurth takes as her point of departure Immanuel Kant's Critique of Judgment and Jean-François Lyotard's aesthetic writings of the 1980s and 1990s. Kant framed the sublime narratively as an epic of self-transcendence. By contrast, Lyotard sought to substitute open immanence for Kantian transcendence, yet he failed to deconstruct the Kantian epic. The book performs this deconstruction by juxtaposing eighteenth- and nineteenth-century conceptions of the infinite, Sehnsucht, the divided self, and unconscious drives with contemporary readings of instrumental music.

Critically assessing Edmund Burke, James Usher, E.T.A. Hoffmann, Novalis, Friedrich Hölderlin, Arthur Schopenhauer, Richard Wagner, and Friedrich Nietzsche, this book re-presents the sublime as a feeling that defers resolution and hangs suspended between pain and pleasure. Musically Sublime rewrites the mathematical sublime as différance, while it redresses the dynamical sublime as trauma: unending, undetermined, unresolved.

Whereas most musicological studies in this area have focused on traces of the Kantian sublime in Handel, Haydn, and Beethoven, this book calls on the nineteenth-century theorist Arthur Seidl to analyze the sublime of, rather than in, music. It does so by invoking Seidl's concept of formwidrigkeit ("form-contrariness") in juxtaposition with Romantic piano music, (post)modernist musical minimalisms, and Lyotard's postmodern sublime. It presents a sublime of matter, rather than form-performative rather than representational. In doing so, Musically Sublime shows that the binary distinction Lyotard posits between the postmodern and romantic sublime is finally untenable.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
234
Taal:
Engels

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9780823230648
Verschijningsdatum:
14/03/2012
Uitvoering:
Paperback
Bestandsformaat:
Trade paperback (VS)
Afmetingen:
150 mm x 226 mm
Gewicht:
317 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 106 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
MUST-HAVES

Hier bloeit iets

Nu dubbele punten op onze selectie nieuwe titels
MUST-HAVES
Hier bloeit iets
AANGERADEN

Onze cadeautips

voor Vaderdag
AANGERADEN
Onze cadeautips voor Vaderdag
VADERDAG ACTIE

Alleen in onze winkels: kortingsbon van € 10 voor e-books

bij een Vivlio e-reader
VADERDAG ACTIE
Vivlio e-reader + € 10 aan e-books
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.