Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Max Havelaar deed bij verschijnen in 1860 een rilling door Nederland gaan. Maar welke rol speelde het boek in het koloniale Indië en het onafhankelijke Indonesië? Vanaf het einde van de negentiende eeuw inspireerde het de nationalisten om in opstand te komen, en tot op heden heeft het een plaats in de Indonesische cultuur. Het is verfilmd, er zijn toneelvoorstellingen van gemaakt, er wordt over geschreven en gesproken, er is zelfs een Multatuli-museum in Rangkasbitung, de oude standplaats van Eduard Douwes Dekker.
‘Was het uiteindelijk niet vanwege de specerijeneilanden dat de wereld werd gekoloniseerd door Europa? Men kan zeggen dat het de lotsbestemming van Indonesië was het dekolonisatieproces te initiëren. Deze wereld is schatplichtig aan Multatuli/Eduard Douwes Dekker, wiens werk de vonk was die dit proces deed ontvlammen.’ – Pramoedya Ananta Toer