Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Monsters abound in Old and Middle English literature, from Grendel and his mother in Beowulf to those found in medieval romances such as Sir Gowther. Through a close examination of the way in which their bodies are sexed and gendered, and drawing from postmodern theories of gender, identity, and subjectivity, this book interrogates medieval notions of the body and the boundaries of human identity. Case studies of Wonders of the East, Beowulf, Mandeville's Travels, the Alliterative Morte Arthure, and Sir Gowther reveal a shift in attitudes toward the gendered and sexed body, and thus toward identity, between the two periods: while Old English authors and artists respond to the threat of the gendered, monstrous form by erasing it, Middle English writers allow transgressive and monstrous bodies to transform and therefore integrate into society. This metamorphosis enables redemption for some monsters, while other monstrous bodies become dangerously flexible and invisible, threatening the communities they infiltrate. These changing cultural reactions to monstrous bodies demonstrate the precarious relationship between body and identity in medieval literature. Dana M. Oswald is Assistant Professor of English, University of Wisconsin-Parkside.