Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In Methodisch werken worden zaken behandeld die fundamenteel zijn voor het methodisch werken in een sociale context. Het vormt een eerste oriëntatie reikt kennis, inzicht en vaardigheden aan die nodig zijn voor een beroepshouding. Het boek bevat drie delen. In het eerste deel komen kernbegrippen aan de orde: doel en middelen., theorie en praktijk, moraal en ethiek, planmatig werken, benadering van problemen en hoe te werken aan probleemoplossing. In het tweede deel staat de persoon van de werker centraal. Er wordt aandacht besteed aan motitvatie, deskundigheid, macht en gezag en beroepsprofilering. Het derde deel handelt over de werksituatie, waarbij het gaat om beleid en organisatie, doelgroep, het verhaal van de ander en werken met collega's.
Dit beknopte en systematisch opgezette leerboek is vooral geschikt voor de eerste jaren van het hoger beroepsonderwijs, met name voor de verschillende studierichtingen van het sociaal-agogisch onderwijs. Maar dit boek kan ook als handboek of eenvoudig naslagwerk in werksituaties worden gebruikt. In vergelijking met de eerdere drukken sluit het boek nu ook aan bij studenten die nog geen werkervaring hebben. De oefeningen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn uitgebreid en gericht op verwerking en het eigenmaken van de stof.
Het gaat in dit boek vooral om het aanreiken van een kader, om het aangeven van de groete lijn en minder om de uitwerking naar specifieke werksoorten of verdieping van details. Wie mensen niet in het geheel ziet, ziet mensen in het geheel niet!
Piet Winkelaar was als docent verbonden aan Hogeschool de Horst in Driebergen.