Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Hoe structureer je een organisatie? Bijna niemand die het weet. Meestal komt men niet verder dan een organogram. Maar een organogram is vaak niks meer dan een verwijskaart van wie de schuld krijgt als er problemen zijn. Bovendien werkt in de praktijk niemand volgens het organogram van de organisatie. Kortom, onze huidige praktijk van het structureren van organisaties laat veel te wensen over.
In het informatietijdperk wordt steeds meer duidelijk dat organisaties vooral bezig zijn met het verwerken van informatie. Iemand die dat al in de jaren vijftig van de vorige eeuw door had, was Stafford Beer, de bedenker van Management Cybernetics. Deze methode om organisaties te structureren, te diagnosticeren, te revitaliseren en te optimaliseren werkt aan de hand van de wetten van de informatiekunde. Door te focussen op hoe je organisaties op zo’n manier runt dat er geen schade aan medewerkers en financiën wordt geleden, krijg je met Management Cybernetics een organisatie die voldoet aan alle eisen van deze tijd.
De kern van Management Cybernetics draait om die onderdelen van de organisatie die levensvatbaar zijn. Dat zijn in eerste instantie de mensen die er werken. En in tweede instantie die onderdelen die het geld verdienen. De rest van de organisatie ondersteunt alles wat levensvatbaar is binnen de organisatie. Dat betekent dat bij Management Cybernetics de baas in dienst is van de winstgevende onderdelen van de organisatie in plaats van andersom.
Management Cybernetics laat zien dat onze wereld steeds complexer wordt. Naarmate de complexiteit van de omgeving toeneemt, neemt ook de hoeveelheid variatie waar de organisatie mee te maken krijgt toe. Daarmee wordt ook de organisatie weer complexer. Het management van de organisatie wordt dan ook overspoeld door alle variatie waarmee ze te maken krijgt. Met Management Cybernetics leer je hoe je de organisatie zo structureert dat alle complexiteit en variatie waar de organisatie mee te maken krijgt beheersbaar blijft. Op die manier kan de organisatie wel de kansen benutten zonder daarbij de medewerkers te overwerken.
Managementfilosoof Joost van der Leij combineert concrete management methoden zoals Organizational Behavior Management (OBM) en Management Cybernetics met een gedegen filosofische achtergrond. Op die manier ontstaat er een goed onderbouwde aanpak om binnen organisaties, van klein tot groot, van één specifieke handeling tot aan de volledige structuur de zaak op orde te brengen.