Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Puccini's famous but controversial Madama Butterfly reflects a practice of 'temporary marriage' between Western men and Japanese women in nineteenth-century treaty ports. Groos' book identifies the plot's origin in an eye-witness account and traces its transmission via John Luther Long's short story and David Belasco's play. Archival sources, many unpublished, reveal how Puccini and his librettists imbued the opera with differing constructions of the action and its heroine. Groos's analysis suggests how they constructed a 'contemporary' music-drama with multiple possibilities for interpreting the misalliance between a callous American naval officer and an impoverished fifteen-year-old geisha, providing a more complex understanding of the heroine's presumed 'marriage'. As an orientalizing tragedy with a racially inflected representation of Cio-Cio-San, the opera became a lightning rod for identity politics in Japan, while also stimulating decolonizing transpositions into indigenous theatre traditions such as Bunraku puppet theatre and Takarazuka musicals.