Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Le retour spectaculaire du refoulé est l'un des déterminants du rythme particulier de la modernité. La machine y a aussi sa part. Quand les désirs et les peurs liés à la machine, abandonnés, silencieux, cachés derrière le voile du progrès, émergent, ils créent une sorte de phénoménologie de la machine, qui pendant de nombreuses décennies constitue un point de référence pour des activités littéraires et artistiques. La machine s'y trouve, pour ainsi dire, intériorisée; inextricablement liée aux affects et aux désirs, elle devient ce que je me propose d'appeler machine intime. Ce processus est étudié ici à travers les oeuvres de Baudelaire, Proust, Bataille, Barthes, et quelques autres, dont Roussel, Artaud, Didi-Huberman, ainsi que dans la littérature érotique contemporaine.
The spectacular return of the repressed is one of the determinants of the particular rhythm of modernity. The machine also plays its part. When the desires and fears linked to the machine, abandoned, silent, hidden behind the veil of progress, emerge, they create a kind of phenomenology of the machine, which for many decades constituted a point of reference for literary and artistic activities. The machine is, so to speak, interiorised; inextricably linked to affects and desires, it becomes what I propose to call an intimate machine. This process is explored here through the works of Baudelaire, Proust, Bataille, Barthes and others, including Roussel, Artaud and Didi-Huberman, as well as in contemporary erotic literature.