Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dans ces trois récits-poèmes se développe une expérience épico-lyrique dont Cendres brûlantes (1970) figurait la première étape. Chacun de ces textes fonde un lieu, un centre fascinant, dont l’énigme revêt des apparences diverses — celle, par exemple, d’un chat, d’un judas, d’un pigeon biset. Au cœur de ce monstre anonyme, dévorateur qu’est la cité moderne, survivent les traces de quelque mythe médiéval (quête du Graal, conquête de la Rose...). Enclave, ilôt, refuge, survivance : tel est le lieu, le centre, générateur de rites et de symboles. Tel est le texte. Le récit, le poème : ce dédale exhumé. Ce palimpseste. (Cet ordre subtil inséré dans le désordre. Cet occulte désordre semé au sein de l’ordre.) Mais « l’œil étant la fenêtre de l’âme... », qu’est-ce que le centre, au juste, le centre véritable, à la fois législateur et subversif, sinon l’œil, le regard, la source du regard, sa vertu, sa visée ?... En vérité, il n’est pas ici d’autre héros que l’œil — solitaire, cyclopéen, « centre du centre » : chacun de ces textes, chacune de ces figures traduit, restitue la geste d’un regard. V. G.