Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Fifty years ago, Noam Chomsky proposed the idea of distinguishing between linguistic competence as an abstract ability and linguistic performance as the realization of that competence. The seven articles presented focus on this dichotomy and epistemological rupture in the fields of syntax, phonology, prosody, bilingual acquisition and practice. French description: Il y a pres d'un demi-siecle, N. Chomsky a propose de distinguer entre la Competence linguistique comme faculte abstraite des locuteurs et la Performance langagiere comme realisation de cette competence ... travers les discours, et il a considere en outre que seules les formes phonologique et syntaxique de la competence sont justiciables d'une analyse scientifique. Cette dichotomie, qui semblait remettre ... jour et synthetiser celles de F. de Saussure entre Langue et Parole et de L. Hjelmslev entre Forme et Substance, a ete admise par de tres nombreux linguistes jusqu'... ce que les representants de nouveaux courants fonctionnalistes et cognitivistes la remettent en cause ... partir des annees 1990. Avec ses sept contributions de specialistes francais, americain, suisse, suedois et allemand, le Memoire 21 tente de faire le point en offrant un large eventail de jugements sur la pertinence effective de cette "coupure epistemologique" en syntaxe, en phonologie, en prosodie, en acquisition bilingue et en pragmatique.