Leren is aangenaam en boeiend. Je kent vele voorbeelden van leerlingen voor wie dat klopt. Maar je kent ongetwijfeld ook leerlingen bij wie dat minder of helemaal niet zo aanvoelt. Dit boek gaat over succesverhalen én over situaties waarin het leren moeilijk loopt.
Uiteraard is bereidheid om te leren niet vanzelfsprekend. Schools leren wordt ook geassocieerd met tegenzin, saaiheid en zelfs frustraties. Toch weten we dat het wél kan. We weten ook hoe.
Of leerlingen bereid zijn om te leren, hangt sterk samen met hoe zij leren ervaren. Daarmee blijft aandacht besteden aan leerbereidheid één van de grondbeginselen van goed onderwijs. Voor de leraar in de klas, en voor beleid in de school.
In deze heruitgave van Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren leer je wat ‘leerbereidheid’ betekent. Je ontdekt welke factoren die bereidheid beïnvloeden en krijgt handvatten om leerlingen te ondersteunen. De auteurs delen wetenschappelijk onderzoek en zetten die inzichten om in de praktijk.
Jan Vanhoof, Vincent Donche en Peter Van Petegem zijn verbonden aan het departement ‘Opleidings- en Onderwijswetenschappen’ van de Universiteit Antwerpen. Ze zijn er actief in de onderzoeksgroep Edubron (www.edubron.be).
Maarten Van de Broek is na een loopbaan als leraar en leerlingbegeleider aan het werk als psychotherapeut en als oprichter en nascholer bij Vonk en Visie (www.vonkenvisie.be).
Maarten Penninckx werkt na een eerdere loopbaan in het onderwijsonderzoek momenteel als regiodirecteur West-Vlaanderen bij de pedagogische begeleidingsdienst van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.