Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Qu’ont donc en commun la littérature classique américaine et la littérature québécoise contemporaine ? Sans doute une même conception de la destinée de l’homme dans le Nouveau Monde. Cette conception, qui s’exprime suivant des modalités parfois divergentes, voire contradictoires, s’appuie sur le grand mythe américain fondé sur l’idée de la métamorphose et du recommencement. L’essai de Jean Morency met en lumière la présence obsédante de ce mythe dans les romans et les récits de Washington Irving, James Fenimore Cooper, Nathaniel Hawthorne, Herman Melville, Louis Hémon, Félix-Antoine Savard, Germaine Guèvremont, Gabrielle Roy, André Langevin, Jean-Yves Soucy, Robert Lalonde, Julien Bigras et Jacques Poulin. Tous ces écrivains, malgré leur apparent éloignement, sont habités par un continent problématique qui en arrive à constituer, bien plus qu’un simple motif littéraire, une façon originale d’être au monde, et de ne pas y être en même temps.