Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Verwondering ligt altijd aan de basis. Over ‘de mysterieuze eenvoud van oneindig gras’ en de ‘soevereine lucht’. En op een heldere winterdag is de zon ‘heldergroen in gras en de takken van de bomen zijn talrijker dan ooit’.
Daarmee moeten we het doen. ‘De pendeltocht van het gewone leven, de zon die ochtend wordt en avond, de maan als achterhoedenevel van de nacht.’
Na een winterslaap van dertig jaar staat de dichter nog even stil in een landschap, ‘vacuümverpakt in blauwe lucht’. Want wij zijn allemaal ‘iemand’ in ‘dit schaarse leven’ vol ‘onbestendige willekeur’.Zoals vlinders in ‘de opalen leegte van het landschap’, met vogels ‘als donkere vruchten in het vergezicht van bomen’ en een verweesde kerktoren ‘in de verschaalde glans van een ingelijst gebed’.
LUC VANHIE (Izegem, 1952) studeerde economie en filosofie. Hij publiceerde reeds drie dichtbundels: Verwijdering (1981), Het huis (1983) en Avondlijk (1983).
Over zijn werk:
‘Dat Vanhie als dichter heel wat talent heeft, staat vast. In zijn beste gedichten schept hij door afgewogen en uitgepuurde woordcombinaties een vreemde, fascinerende wereld.’ HUGO BREMS in Dietsche Warande & Belfort
‘... doet sterk aan oosterse dichtvormen als de haiku denken. (...) Geeft blijk van een suggestief talent en een scherpe taalhantering.’ DIRK DE GEEST in Kultuurleven