Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Wat is de wetenschappelijke status van de classificaties ADHD en ASS? Welk nut hebben classificaties ADHD en ASS in de opvoedkundige en klinische praktijk? Waar schuilen de risico's voor zowel de hulpverlener als hulpzoeker? Welke rol spelen classificaties ADHD en ASS in de maatschappij: kunnen we wel zonder?
Al geruime tijd vindt er een felle discussie plaats over het gebruik van classificaties in de geestelijke gezondheidszorg - het zogenaamde hokjesdenken. Vooral de classificaties ADHD en ASS (autismespectrumstoornissen) krijgen in deze discussie veel aandacht omdat deze van toepassing zijn op relatief veel kinderen én omdat ze veelal levenslange betekenis hebben. Wat nou als ze onterecht worden gegeven, een wankele wetenschappelijke basis hebben, vaak verkeerd begrepen worden of ongewenste effecten hebben?
ADHD en ASS zijn meer dan alleen medische classificaties; ze vormen de basis voor stigma, beïnvloeden identiteitsvorming, en bepalen in grote mate hoe ons zorgsysteem is opgezet. Hoe we met de classificaties ADHD en ASS om moeten gaan is dus niet alleen een medische of psychologische vraag, maar ook een filosofische en ethische kwestie. Met dit boek geven de auteurs zorgprofessionals een handvat om geïnformeerd om te gaan met classificaties.
Sander Werkhoven is filosoof en werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Utrecht.
Joel Anderson is hoogleraar moraalpsychologie en sociale filosofie aan de Universiteit Utrecht.
Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht. Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker bij LUMC Curium.
'Als meer mensen zo diepgaand en genuanceerd zouden denken over diagnose en classificatie, dan zou het debat over DSM constructiever, beschaafder en inclusiever verlopen.'
Robert Vermeiren, kinder- en jeugdpsychiater, hoogleraar en afdelingshoofd psychiatrie LUMC
'Labelen met ADHD en ASS doorbreekt het gepolariseerde debat en geeft betrokkenen handvatten om op een geïnformeerde manier met classificaties om te gaan. Een must-read voor zorgverleners, ervaringsdeskundigen én filosofen!'
Kristien Hens, professor Ethiek Universiteit Antwerpen