Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • In januari gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Bedankt voor het vertrouwen het afgelopen jaar! Om jou te bedanken bieden we GRATIS verzending (in België) aan op alles gedurende de hele maand januari.
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • In januari gratis thuislevering in België
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  1. Boeken
  2. Levensvisies
  3. Religie
  4. Spiritualiteit
  5. La symbolique du pape Grégoire XIII (1572-1585) et des Boncompagni

La symbolique du pape Grégoire XIII (1572-1585) et des Boncompagni

Yvan Loskoutoff
Paperback | Frans | Un art de la réforme catholique | nr. 2
€ 65,00
+ 130 punten
Levering 1 à 4 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
In januari gratis thuislevering in België (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

Comment séduire avec un dragon pour armoiries ? C'est la question que se sont posée les propagandistes du pape Grégoire XIII (1572-1585) comme l'auteur de cet ouvrage, confronté à des textes et à des images souvent inédits. La célébration papale a élaboré des formules qui se sont diffusées en valorisant le monstre grâce à des devises, en s'inspirant avec précaution de la mythologie mais aussi de l'Écriture sainte, en se retournant aussi parfois contre le reptile satanique. Le goût de l'épigramme développé par les jésuites du Collège romain comme le décor à grotesques qui répandait ses derniers feux en cette fin de Renaissance se sont nourris de paradoxes (Chapelle Grégorienne de la basilique Saint-Pierre, Galerie des cartes géographiques, Tour des vents, etc.). Le succès du dragon dans les arts du livre, ornement gravé et reliures, a révélé le pontificat grégorien comme une époque charnière. On s'est enfin interrogé sur l'utilisation de cette symbolique paradoxale par les membres de la famille du pape, son fils naturel, Giacomo Boncompagni, ses cardinaux-neveux et son cousin Teseo Aldrovandi, entre recyclage et innovation, depuis les décors peints jusqu'à un étrange roman du franciscain Lorenzo Selva, La métamorphose du vertueux.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
460
Taal:
Frans
Reeks:
Reeksnummer:
nr. 2

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9782745348043
Verschijningsdatum:
6/10/2018
Uitvoering:
Paperback
Afmetingen:
160 mm x 240 mm
Gewicht:
740 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 130 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
SOLDEN

30% korting

op een mooie selectie boeken en papierwaren
SOLDEN
solden
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.