Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: The community of inquiry and dialogue are the keys concepts for Matthew Lipmans philosophy of education. Forged in the pragmatism of Peirce and Dewey, the culture of Hannah Arendt, the language of Wittgenstein, and the hermeneutics of Merleau-Ponty, Lipmans philosophy opened onto the holism of Nussbaum and Sen to confirm the important role of philosophy from a young age. His philosophy thus renews the social and ethical dimensions of the Socratic method. French description: La communaute de recherche et le dialogue constituent les deux concepts cles de la philosophie de l'education de Matthew Lipman. Forges dans le sillage du pragmatisme de Peirce et de Dewey, ils portent les marques de l'influence de la philosophie de la culture d'Hannah Arendt, de la philosophie du langage de Wittgenstein, de l'hermeneutique de Merleau-Ponty sans oublier les racines socratiques et aristoteliciennes. A partir de 2000, la philosophie de Lipman a pris une orientation nouvelle en s'ouvrant a l'holisme de Martha Nussbaum et d'Amartya Sen. Se trouvent ainsi confirmees les intuitions de jeunesse ainsi que l'importance des emotions et de la sollicitude dans la formation du jugement. Des lors, la philosophie trouve sa place dans l'education des le plus jeune age en tant que discipline specifique dont la finalite est de developper la pensee dans ses trois dimensions critique, creative et vigilante. La philosophie renoue ainsi avec la pratique socratique mettant au premier plan sa dimension sociale et ethique.