Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: In the early modern period, many sacred images were moved from churches into the possession of courts. At their former location, some of them were replaced by copies. On the basis of altarpieces by Rogier van der Weyden, Jan van Eyck and Albrecht Durer, Antonia Putzger examines the meaning of the substitution and change of location of these works. German description: In der furstlichen Sammeltatigkeit der Fruhen Neuzeit lasst sich eine bisher kaum erforschte Form des Umgangs mit sakralen Bildern beobachten: der Ersatz von Altarbildern durch Kopien, die im Kirchenraum verblieben, wahrend die Originale in hofischen Besitz ubergingen. Wie kam es zu dieser Aneignung der Bilder? Anderte sich ihre Funktion mit dem Standortwechsel? Welche Rolle fiel der Kopie zu? Antonia Putzger geht diesen Fragen anhand von Altarbildern Rogier van der Weydens, Jan van Eycks und Albrecht Durers nach. Sie untersucht, ob der veranderte Prasentationszusammenhang auch einen Wandel in der religiosen und asthetischen Rezeption jener Werke bedeutete. Der vermeintliche Gegensatz von Kult und Kunst am Ubergang vom Spatmittelalter zur Fruhen Neuzeit wird so produktiv hinterfragt.