Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The meaning of tearing and splitting as a life-, love- and wisdom-generating event (for example, the tearing of the temple curtain) is profoundly rooted in the visual and literary 'bodies' of ancient and Christian thought. The primordial cosmogonic split is always sudden, is always sharp (like a knife), appears as a flash (sudden and all encompassing) and is experienced through the whole bodily sensorium (in shivering, bliss, sigh, wind, breath). The split is the epiphany of radical change, revolution and the transition beyond. The Greek deity Kairos embodies this mystery. The reach of Kairos can be detected in the theory of rhetoric (Sophists vs. Aristotle (385-322 BC)), in humanistic politics, in postmodern theology and in contemporary time-management. Iconographical studies have treated Kairos's Nachleben in Byzantine and Latin visual traditions where the god is conflated with Fortuna and Occasio. This essay addresses the impact of Kairos and its iconographic Nachleben from a literary and historical perspective, and further considers Kairos as a new art historical paradigm. Indeed, Kairos can offer us alternative hermeneutics to reconceive the image as chronotopos, as epiphany and as intercession.