Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
"Judas!" is niet een album van Bob Dylan, maar een boek van musicoloog Clinton Heylin dat verscheen in 2016. Het werk biedt een gedetailleerde historische analyse van Dylans controversiële overgang naar elektrische muziek in het midden van de jaren zestig. Heylin concentreert zich op Dylans prolifieke en turbulente toernees uit die periode, waarin de legendarische artiest zijn folk-protest muziek transformeerde naar rock and roll. Het boek behandelt de periode waarin Dylan zijn publiek schokte met zijn nieuwe geluid, waarbij de combinatie van elektrische gitaren en luidsprekeraudio traditionele folk-luisteraars verstelde deed staan en af deed gaan. De titel verwijst naar het beruchte moment op de Free Trade Hall in Manchester, waarbij iemand uit het publiek de folkzanger beschuldigde van verraad door hem toeschreed: "Judas!"
Heylin voorziet zijn analyse van uitgebreid archiefmateriaal, ooggetuigenverslagen en hedendaagse persreviews om de context en betekenis van Dylans radicale muzikale verschuiving te belichten. Het boek combineert musicale en culturele geschiedenis, onderzoekend waarom deze overgang zo veel weerstand opriep en hoe Dylans publiek op deze transformatie reageerde. Heylin stelt dat de luidheid en intensiteit van Dylans nieuwe geluid net zo belangrijk waren als de muzikale verandering zelf. Dit werk geldt als een essentieel naslagwerk voor Dylan-onderzoekers en muziekhistorici die inzicht willen krijgen in een cruciaal keerpunt in populaire muziekgeschiedenis.