Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Bloeiende tulpen, rozen en al die andere bloemsoorten - het lijkt zo'n vanzelfsprekend onderwerp voor de kunst. Toch deed het bloemstilleven pas na 1600 zijn intrede in de Hollandse en Vlaamse schilderkunst. Bonte boeketten en een voorkeur voor exotische bloemsoorten kenmerken het genre, evenals een hoge graad van perfectie in de uitvoering. Precisie, zeldzaamheid en variatie - daarmee behaalden de bloemenschilders grote successen, niet alleen in Nederland maar bij kunstliefhebbers in heel Europa. De opkomst van het bloemstilleven in de zeventiende eeuw was nauw verweven met de botanische ontdekkingen van die tijd - in de Leidse hortus bloeiden de eerste tulpen. Kunst, natuur en wetenschap gingen hand in hand en verschillende vrouwelijke kunstenaars maakten furore in de bloemenkunst. De schilderijen van Ambrosius Bosschaert, Jan Davidsz de Heem en Rachel Ruysch behoren tot de meest geliefde schilderijen van het Mauritshuis.