Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Om patronen te beschrijven, begrijpen, benutten en veranderen introduceert De Groot het Kritisch Realisme: een wetenschapsfilosofisch perspectief dat de verschillende werelden (zoals de onderstroom en bovenstroom) in organisaties in kaart brengt en verbindt tot de vaak onbewuste patronen die ze vormen. Door een 3D-bril kijken naar wat er gebeurt in een organisatie en daarmee de gelaagdheid van de empirische, de 'feitelijke' en de 'niet-feitelijke' werkelijkheden onderscheiden en verbinden.
Uniek aan dit boek is de introductie van context-mechanisme-outcome-configuraties (CMO's), een evaluatiemethode uit de beleidswetenschappen om de verschillende werkelijkheden te identificeren in patronen en mechanismen in organisaties. Met deze methode krijg je op een praktische en effectieve manier grip op de diffuse en weerbarstige gedragingen in organisaties.
Steven de Groot is adviseur, onderzoeker, schrijver en ondernemer. Hij werkt als adviseur bij onderzoeks- en adviesbureau KULTIFA. Bij het IVA Instituut voor beleidsonderzoek en advies (Universiteit van Tilburg) raakte hij gefascineerd door het ontrafelen en benutten van patronen in organisaties aan de hand van CMO-configuraties. Hij schreef eerder de boeken Kennis in uitvoering. Werkboek kennismanagement, Presteren met professionals en Schoonheid in organisaties.