Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In 2025 staat het Mauritshuis stil bij de bevrijding van Nederland, tachtig jaar geleden. Deze rijk geïllustreerde uitgave beschrijft de lotgevallen van het museum tijdens de Duitse bezetting, vooral in relatie met het nazistische cultuurbeleid. Het Mauritshuis had dezelfde zorgen en uitdagingen als andere Nederlandse musea, met een belangrijk verschil: het bevond zich in het bestuurlijke hart van het land, bij het Binnenhof en aan het Plein, het bolwerk van het nazistische bewind. Directeur Wilhelm Martin zette alles op alles om de kostbare kunstverzameling van het Mauritshuis, met wereldberoemde schilderijen als Vermeers Meisje met de parel, Fabritius' Puttertje en Rembrandts Anatomische les, tijdig in veiligheid te brengen. Om te voorkomen dat de bezetter het al vroeg grotendeels leeggehaalde gebouw in beslag zou nemen, organiseerde het museum openbare muziekuitvoeringen. Tegelijk moest Martin als 'directeur in oorlogstijd' toestaan dat Duitse en gelijkgeschakelde instanties tentoonstellingen in het Mauritshuis organiseerden.