• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

Historisch leren denken

handboek geschiedenisdidactiek

Karel Van Nieuwenhuyse
Paperback | Nederlands
€ 49,50
+ 99 punten
Levering 2 à 3 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

Historisch denken vormt het centrale doel van geschiedenisonderwijs. Historisch leren denken biedt inzicht in wat dit behelst, hoe leerlingen spontaan denken over verleden en geschiedenis, en hoe je betekenisvol, uitdagend, boeiend, zinvol, haalbaar en leerbaar geschiedenisonderwijs kan ontwerpen. Het sluit daarbij nauw aan bij minimumdoelen en leerplannen.

Het handboek steunt op internationale onderzoeksliteratuur en op eigen onderzoek. Het put niet louter uit geschieddidactische, maar eveneens uit revelante historische, onderwijshistorische, onderwijskundige en sociaalpsychologische literatuur. Het is in eerste instantie bedoeld voor (toekomstige) leerkrachten geschiedenis, bachelors en masters, en daarnaast voor andere professionals betrokken in non-formeel geschiedenis leren en onderwijs (erfgoeden museumsector).

Theorie en praktijk gaan hand in hand. Abstracte theoretische inzichten worden telkens aanschouwelijk gemaakt met historische inhouden uit de drie graden van het secundair onderwijs. Hoe je concreet krachtige leeromgevingen in geschiedenis ontwerpt komt expliciet aan bod. Op het e-leerplatform Sofia vindt de lezer oefeningen, goede praktijken en verdiepende informatie. Dit boek is een onmisbaar standaardwerk voor al wie betrokken is in geschiedenisonderwijs.

OVER DE AUTEUR

Karel Van Nieuwenhuyse is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid Geschiedenis KU Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de educatieve master in geschiedenis, en verricht vakdidactisch onderzoek. Hij was als expert betrokken bij de ontwikkeling van minimumdoelen geschiedenis secundair en basisonderwijs.

Met medewerking van: Marjolein Wilke, Brent Geerts, Leen Alaerts, Toon De Smet, Olivier Loquet, Herman Sterckx, Cynthia Van der Meeren, Ilse Van Hooydonck, Stéphanie Van Marcke, Els Verlinden, Dries Verstraeten

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
587
Taal:
Nederlands

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9789462920798
Verschijningsdatum:
17/10/2025
Uitvoering:
Paperback
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 99 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
CADEAU

Onze must-reads: hét eindejaarsgeschenk

Vul een gat in iemands lectuur
CADEAU
GDABD Must-read
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.