Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die definitief voorbij is. Wie die werkelijkheid waarheidsgetrouw wil beschrijven, zal proberen het verleden te begrijpen en waardeoordelen vanuit een eigentijds perspectief te vermijden. Dat vereist bepaalde manieren van denken die in dit boek op toegankelijke wijze uiteengezet worden. Omdat deze denkwijzen deel uitmaken van het examenprogramma geschiedenis in het voortgezet onderwijs, is dit boek een belangrijk hulpmiddel voor de vakdocent.
Het boek bevat: •Veel voorbeelden die de theorie begrijpelijk en overdraagbaar maken. •Studievragen die de lezer attenderen op de kernzaken van de tekst. •Teksten en opdrachten die een zinvolle toepassing van de theorie mogelijk maken. •Een rijke hoeveelheid illustraties en bronnen.
'Historisch Denken. Basisboek voor de vakdocent' is vernieuwd. De literatuur en voorbeelden zijn geactualiseerd en waar nodig aangepast en aangevuld. Nieuw is dat in elk hoofdstuk de theorie wordt belicht vanuit een actuele kwestie. Op die manier wordt duidelijk wat het denken over het verleden kan opleveren voor het denken over het heden. Dat geeft de docent een middel in handen om met leerlingen te bespreken waar geschiedenis ‘goed’ voor is en hoe het vak kan bijdragen aan maatschappelijke en persoonlijke vorming.
De auteurs zijn historici en als docent verbonden (geweest) aan de lerarenopleiding geschiedenis van de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool InHolland en Hogeschool Utrecht. Als lerarenopleider misten ze een toegankelijk en oriënterend overzicht van historische denkwijzen voor geschiedenisleraren. Met dit boek willen ze in deze leemte voorzien.