Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Felix De Boeck (1898-1995), die vooral als schilder bekend is, heeft een indrukwekkende verzameling tekeningen achtergelaten. Een belangrijke collectie van 1660 tekeningen maakt deel uit van de schenking van de Stichting Felix De Boeck aan de provincie Vlaams-Brabant en wordt permanent in het FeliXart Museum geconserveerd. Het gaat over een uitzonderlijke collectie waarvan het voornaamste deel uit de periode 1917-1975 dateert, en dus de kunsthistorisch belangrijkste werken van de kunstenaar bevat.
Deze referentiecatalogus toont de hele ontwikkeling van zijn oeuvre, gaande van expressief fauvistische ontwerpen, over krachtige futuristische koppen en kubistische landschappen tot geometrisch abstracte composities van internationaal niveau. Er zijn zelfs tendensen die De Boeck enkel in tekeningen heeft ontwikkeld, zoals een onbekende periode die we als "surrealistisch" zouden kunnen bestempelen. Daarnaast behoren tot deze collectie natuurlijk ook de ontwerpen van de beter bekende werken zoals portretten en moederschappen.
De tekeningen onderlijnen het belang van het grafische element in zijn schilderijen, waarin een veelal geometrisch opgebouwde moedertekening telkens opnieuw op verschillende kleurachtergronden met de passer werd aangebracht. De tekeningen, zowel schetsen als afgewerkte tekeningen, zijn de meest authentieke werken en maken het daarom mogelijk om heel de plastische evolutie van de kunstenaar op een neutrale manier te benaderen.
Begeleidend bij tentoonstelling in FelixArt Museum 10/6/2012-14/10/2012