Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: This literary study seeks to understand the contribution of Jewish culture to the formation of modernity. The book interprets change in genres and literary texts between 1499 and 1627 in close conjunction with the historical situation of that era. This is demonstrated by readings of fundamental literary sources of the period whose features were previously interpreted in terms of a Jewish, 'New Christian' or Marrano origin of the authors. The focus is shifted from the belonging of the authors to a text-analytical perspective. German text. German description: Welchen Beitrag leistete die judische Kultur zur Herausbildung der Moderne in der Romania? Susanne Zepp untersucht funf Grundlagentexte, die im Europa der Fruhen Neuzeit zwischen 1499 und 1627 entstanden sind: La Celestina, die Dialoghi d'amore des Leone Ebreo, der erste pikareske Roman, Lazarillo de Tormes, die Essais von Michel de Montaigne und die poetisierenden Bibelbearbeitungen Joao Pinto Delgados. Sie deutet dabei den Wandel der Gattungen und die literarischen Zeugnisse jener Zeit in Verknupfung mit der Geschichte des 16. Jahrhunderts. Die Autorin zeigt, dass die Entstehung des fruhmodernen Subjektbewusstseins aus literaturwissenschaftlicher Sicht auch als eine Universalisierung ursprunglich partikular judischer Erfahrungen erklart werden kann.