Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Geschiedenis inZicht helpt (aanstaande) leerkrachten om stevig in hun schoenen te staan bij alle geschiedenisvragen in de klas. Dit compacte praktische handboek biedt zowel de noodzakelijke vakinhoudelijke kennis als de didactische handvatten om krachtig geschiedenisonderwijs in het basisonderwijs te geven. Deze tweede, geheel herziene druk heeft een nieuwe indeling in zes tijdvakken en verwerkt actuele didactische inzichten, met veel aandacht voor historisch bewustzijn, burgerschap en 21e-eeuwse vaardigheden.
Inhoud
In deel I wordt de geschiedenis van de Lage Landen behandeld in zes tijdvakken, telkens opgebouwd rond prikkelende vragen. Steeds staat centraal wie de macht had en hoe mensen in hun levensonderhoud voorzagen. Politieke, sociaaleconomische, culturele en alledaagse aspecten komen samen, net als de vensters van de Canon van Nederland, belangrijke begrippen en jaartallen. Elk hoofdstuk sluit af met een terugblik en meerkeuzevragen.
Deel II gaat in op de didactiek van geschiedenis in het basisonderwijs. Onderwerpen zijn onder meer historisch bewustzijn en tijdsbesef, historisch redeneren, geschiedenis en het jonge kind, de Canon van Nederland, doelen en kerndoelen, beeldgereedschappen en acht kenmerken van een goede geschiedenisles. Ook thematisch werken, vakoverstijgend onderwijs en burgerschapsvorming komen aan bod. Voorbeelden, opdrachten en reflectievragen ondersteunen pabostudenten en leerkrachten bij het ontwikkelen van hun eigen didactisch handelen. Bij het boek hoort online studiemateriaal met de antwoorden op de meerkeuzevragen.
Voor wie
Geschiedenis inZicht is in de eerste plaats bedoeld voor pabostudenten en hun opleiders. Het boek kan tijdens en na de opleiding worden gebruikt als bronnenboek bij de voorbereiding van lessen in het basisonderwijs en als naslagwerk bij geschiedenismodulen over historische thema’s en periodes. Ook voor (startende) groepsleerkrachten in het primair onderwijs is het een praktisch naslagwerk om vakkennis op te frissen en lessen geschiedenis te verdiepen. Het vakinhoudelijke deel leent zich bovendien als ondersteuning bij de voorbereiding op de landelijke toelatingstoets voor havisten en mbo’ers.
Auteurs
Jan de Bas was groepsleerkracht en is historicus. Sinds 1990 werkt hij als docent geschiedenis op een pabo; eerst op de Ichthus Hogeschool, daarna aan Hogeschool Inholland.
Frank Brinkman is als docent geschiedenis(didactiek) werkzaam bij pabo Saxion Deventer. Daar heeft hij zelf de pabo gedaan, om vervolgens aan de Universiteit Utrecht zijn studie (Cultuur)geschiedenis te doen.