Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
At the surface, fantastic storyworlds appear free of the constraints of reality - yet for all their limitless potential, most popular fantasy texts still cling to patriarchal representations of gender. Drawing on the cognitive framework of Cultural Models Theory (CMT), this book examines the reasons behind this phenomenon by analyzing the intersection between gender and magic in four contemporary fantasy series: J.K. Rowling's Harry Potter, Terry Pratchett's Discworld novels, Robin Hobb's Farseer trilogy, and Jonathan Stroud's Bartimaeus trilogy. Magic as a core manifestation of the impossible that sets fantasy apart from other genres serves as the focal point for an exploration of the strategies by which fantasy engages with gender issues on its own terms. Showcasing the potential of CMT as a tool for literary analysis and, more specifically, as a framework through which to understand both gender and genre, this book provides new insights into how readers make sense of fantastic storyworlds and the anchoring role that gender models play in that process. Overall, this analysis demonstrates how CMT can improve our understanding of the interplay of author, reader, text, and cultural context and the significant role of human cognition therein.