Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Een gruwelijke geschiedenis die tot nadenken stemt …
Als terechtstellingen openbaar zouden zijn, zou je ze dan bijwonen? Met die vraag opent Galg en guillotine, een onverbloemd overzicht van executies door de eeuwen heen.
Al duizenden jaren lang vinden wereldwijd publieke terechtstellingen plaats. Dikwijls gaan die met zoveel spektakel gepaard dat het volksvermaak wordt. Denk maar aan de Romeinse spelen in het Colosseum. Ook de middeleeuwse straffen tarten alle verbeelding: radbraken, vierendelen, spietsen, verdrinken, ophangen, onthoofden, levend koken of verbranden… Het is huiveringwekkend hoe vindingrijk de mensheid zich toont in haar zoektocht naar de meest ondraaglijke pijn en de afgrijselijkste dood. In de moderne tijd bedenkt men ‘humanere’ manieren: snel en efficiënt behandelt de guillotine iedereen gelijk voor de wet. Het verhaal eindigt in de twintigste eeuw met de elektrische stoel, de gaskamers en executie door een dodelijke injectie.
Doorspekt met anekdotes, biedt Galg en guillotine een fascinerend verhaal dat tot op de dag van vandaag vragen doet rijzen over de dunne grens tussen recht en onrecht.