Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English Summary: Despite the generally accepted opinion that medieval poetry was not least an art of form, medieval song-writing has not been sufficiently studied in this respect. This volume is the first to address the history of the formal aspects of the "Sangspruchtone" (poems that were presented in the form of songs) over the entire course of the development of the genre between Spervogel in the late 13th and Michel Beheim in the second half of the 15th century. All available Sangspruchtone are described and historically categorized based on their metric schemes and, where available, their tunes. Thanks to its index, this volume also serves as a reference work. German Description: Trotz der allgemein als gultig angesehenen Meinung, mittelalterliche Dichtung sei nicht zuletzt Formkunst, wurde die mittelalterliche Lieddichtung unter diesem Aspekt bislang nur vollig unzureichend untersucht. Das Buch befasst sich erstmals umfassend mit der Formgeschichte der Sangspruchtone in der gesamten dreihundertjahrigen Gattungsgeschichte zwischen Spervogel im spaten 13. und Michel Beheim in der zweiten Halfte des 15. Jahrhunderts. Beschrieben und historisch verortet werden anhand der metrischen Schemata und, soweit vorhanden, der Melodien samtliche uberlieferten Tone. Anhand des Toneregisters kann die Arbeit auch als Nachschlagewerk benutzt werden.