Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
This book examines the relationship between ethics and modernist poetry, arguing that the ethical implications of these texts are inseparable from their creative use of language. Most studies in the field of ethical criticism either focus on the transmission of moral values in prose works, thus ignoring the genre of poetry, or re-define ethics as an aesthetic category, thereby bypassing the concrete ethical concerns of individual texts. This study proposes an alternative conception of poetic language, which considers the linguistic creativeness of literature as a means of ethical world-disclosure, i.e., as a dynamic tool of revealing aspects of the world that remain hidden in ordinary discourse. The readings of poems by Baudelaire, Rimbaud, Scott, and Livesay suggest that the world-disclosing function of poetic language is not only crucial to the understanding of modernist ethics, but also a way to bridge the gap between moralist and aestheticist approaches to literary interpretation.