Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Als verlicht despoot en fervent muziekliefhebber wilde koning Leopold I van het nieuwe koninkrijk België een culturele mogendheid maken. Vrijwel meteen na de Belgische Revolutie werd met zijn steun onder meer het Koninklijk Conservatorium van Brussel opgericht. François-Joseph Fétis, door Leopold benoemd tot eerste directeur van het conservatorium, had nauw contact met uitvinder Adolphe Sax. Met de steun van de overheid organiseerde hij de eerste Belgische conservatoriumklas voor saxofoon. Deze Brusselse saxofoonklas, die slechts bestond tussen 1867 en 1904, stond aan de basis van de praktijk en het repertoire van de saxofoon in het 19de-eeuwse België.
'Een ongehoord geluid' schetst de nationale en internationale historische context van de Brusselse saxofoonklas. Het boek ontsluit het saxofoonrepertoire van toenmalige saxofoonleraren Nazaire Beeckman (1822-1900) en Charles Gustave Poncelet (1845-1903) en componist Paul Gilson (1865-1942), het repertoire in de onmiddellijke context van de klas. Het behelst de kamermuziek van Beeckman en Poncelet, maar ook de eerste klassieke saxofoonconcerti uit de wereldgeschiedenis: die van Gilson. Tot slot brengt de auteur aan de hand van artistieke primaire bronnen (historische opnames, speelmethoden, instrumenten en partituuruitgaven of manuscripten) de speelpraktijk van het repertoire in verband met een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, een amper ontgonnen terrein in eerdere saxofoonstudies.
Deze studie is een aanrader voor iedereen met interesse in muziekgeschiedenis en is een praktische handleiding voor elke muzikant die 19de-eeuwse muziek wil uitvoeren.