Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit boek staat op de Shortlist voor Managementboek van het Jaar 2018. Op 19 april maakt de jury tijdens ons managementboekengala bekend welk boek deze titel krijgt. De jury schreef over dit boek 'Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.'
Elke organisatie wil tevreden klanten, een goed imago en gemotiveerde medewerkers. Dat kan als je het Échte winst denken invoert. Klanten, investeerders en medewerkers vragen steeds meer om maatschappelijke betrokkenheid. Alleen op winst gericht zijn is allang passé. Ondernemen met impact staat nog in de kinderschoenen, maar zal absoluut de norm worden. Het gaat volgens Hoogerwerf niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten die het leven verbeteren, van medewerkers, klanten, de leveranciers en ook in de samenleving.
Het boek, met de Échte winst- methode in zeven stappen, laat zien hoe een organisatie excellent kan presteren: ze biedt een geïntegreerde aanpak om duurzaam impact te realiseren. De focus ligt in alles wat je doet op 'the purpose': the why van de organisatie. Dat geeft andere inzichten voor leiderschap, strategie, marketing en samenwerking.'
In het boek staan handige checklists en vragen die aan het denken zetten. Ook beschrijft het boek op sprankelende wijze ruim 75 praktische voorbeelden van o.a. DSM, Access to Medicine Foundation, Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, 1% Club, Plastic Whale, Care & Culture. Hoogerwerf interviewde voor haar boek ruim honderd brancheorganisaties, ondernemers, wetenschappers en organisaties. Hieruit bleek dat er veel manieren zijn van 'goed doen'. In Nederland zijn er bedrijven die hierin voorop lopen en in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot (prijswinnende) social enterprise. Van buurtinitiatief tot coöperatie.
De purpose richt zich uiteindelijk op het aangaan van maatschappelijke problemen. Hoogerwerf: 'Als we een man op de maan weten te krijgen, als er hiv-remmer worden ontwikkeld en als landen uit structurele armoede omhoog weten te klimmen, moeten we niet somberen maar alle innovatiekracht van het bedrijfsleven benutten om lastige maatschappelijke problemen aan te gaan.'