Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Skillfully expressing his realization of emptiness, Dogen (1200-1253) tears to pieces chapter after chapter the concept of Buddha-nature. For him, the buddha-nature is not something human beings can awaken to. It is not a nature as such. It is there-is without anything missing. The nature is not 'from' or 'of'Buddha; it is always and already buddha, even prior to heaven and earth. Emptiness is testified when the body and mind sitting in perfect concen-tration cast off attachments. Dogen's emptiness is the integral emptiness of Nagarjuna. Dogen's wisdom is the irascible wisdom of Gozanze. French description: Ce texte est la transcription par Ejo d'un discours que Dogen prononca dans le temple de Koshohorin-ji a Fukakusa, pres de Kyoto, en 1241. Le maitre zen y rejette le dogme de la nature du Bouddha, nature qui permettrait a ceux qui en sont pourvus d'atteindre l'eveil. Son vacuisme integral s'inscrit dans la droite ligne de Nagarjuna, fondateur du bouddhisme du Milieu, et de son successeur Aryadeva.