Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Didactic essays on ethical or philosophical studies hardly address religion as an independent anthropological category and religiosity remains widely discounted as a human possibility. The goals of ethical studies rightly demand that students confront the reality of lifestyle plans developed from religion, which cannot be met with a distancing of religion studies. Unlike the philosophy of religion, this textbook starts from an anthropological reflection on the possibility of humanity itself, who transcends their own and the common world, and thereby develops a reasonable concept of religion, which determines more precisely how religiosity and religion should relate to ethical instruction. German description: Didaktische Entwurfe des Ethik- bzw. Philosophieunterrichts thematisieren das Religiose kaum als eigenstandige anthropologische Kategorie. Bei der Grundlegung des Schulfaches bleibt Religiositat als eine menschliche Moglichkeit weitgehend unberucksichtigt. Die Unterrichtsvorgaben fur den Ethikunterricht aber fordern zu Recht die Auseinandersetzung der Schulerinnen und Schuler mit religiosen Lebensentwurfen. Dieser Forderung kann eine distanzierende Religionskunde nicht entsprechen. Anders die Religionsphilosophie: Ausgehend von einer anthropologischen Reflexion auf die Moglichkeit des Menschen, sich selbst, die je eigene und die gemeinsame Welt zu transzendieren, gewinnt sie einen angemessenen Begriff der Religion, der genauer bestimmen lasst, wie Religiositat und Religionen zum Gegenstand des Ethikunterrichts werden sollen.