Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het Nederlandse wiskundeonderwijs is volop in beweging. Curricula worden herzien en nieuwe digitale technologieën vinden hun weg naar het klaslokaal. Ook de wiskundedidactiek – de specifieke kennis over het leren en onderwijzen van wiskunde – ontwikkelt zich voortdurend. Over de huidige stand van zaken van dit vakgebied wil dit boek studenten, leraren, lerarenopleiders, auteurs en trainers informeren.
In drie delen biedt dit boek leraren handvatten om hun wiskundig-didactische vaardigheden verder te ontwikkelen. Het eerste deel legt het fundament voor het boek en richt zich op de vraag wat wiskunde is en welke theoretische perspectieven op het leren van wiskunde van belang zijn. Het tweede deel gaat in op thema’s die in alle wiskundelessen een rol spelen zoals vaardigheden, probleemoplossen, contexten, ICT-gebruik en toetsen. Het derde deel zoomt in op specifieke didactieken binnen de domeinen algebra, analyse, statistiek en meetkunde. Denk aan het onderwijzen van het variabelebegrip of de afgeleide functie en aan de intuïtieve valkuilen van de kansrekening. Theoretische inzichten worden toegankelijk gemaakt met aansprekende voorbeelden. Elk hoofdstuk eindigt met een aantal concrete praktijktips, verwijzingen naar bruikbaar lesmateriaal en inspirerende bronnen voor verdere verdieping.
De auteur, Paul Drijvers, is emeritus-hoogleraar in de didactiek van de wiskunde bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Als onderzoeker publiceerde hij een groot aantal wetenschappelijke artikelen. Zijn ambitie is om de opbrengsten daarvan te vertalen in handvatten voor de praktijk. Daarvan getuigt dit boek.
Het boek is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een groot aantal leraren, lerarenopleiders, studenten en onderzoekers. Deze samenwerking staat garant voor de bruikbaarheid in opleiding en praktijk.
“Qua toon een verademing, relevante onderwerpen en heel goed gekozen voorbeelden” – Wim Caspers, leraar en lerarenopleider
“Bedankt voor het mooie boek; ik ben er heel blij mee voor ons vakdidactiekonderwijs” – Mark Timmer, opleidingsdirecteur en lerarenopleider