Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Sinds het befaamde Pressetext-arrest van het Hof van Justitie van 2008, blijft de problematiek van de wijziging van overheidsopdrachten iedereen die met het overheidsopdrachtenrecht in aanraking komt fascineren. Hoe goed ook een aanbestedende dienst een overheidsopdracht heeft voorbereid, vaak zullen er toch omstandigheden opduiken waardoor er een noodzaak tot bijsturing ontstaat. Dat wijzigingen, soms aanzienlijke, zich opdringen, is eens temeer het geval als het om langdurige en/of complexe opdrachten gaat.
Een gedegen kennis van de regels inzake de wijziging van overheidsopdrachten in uitvoering is dan ook geen overbodige luxe. Het is immers niet zomaar mogelijk om naar believen wijzigingen aan te brengen aan lopende overheidsopdrachten. Helaas zijn de regels inzake wijzigingen van overheidsopdrachten een complexe materie.
Deze publicatie vertrekt van de actueel geldende wetgeving overheidsopdrachten en heeft als doel de problematiek van de wijzigingen op een beknopte en bevattelijke wijze uiteen te zetten. Naast een stukje rechtsgeschiedenis, beantwoordt deze publicatie tal van vragen rond deze materie:
- In welke gevallen is het gerechtigd om over te gaan tot wijziging van een overheidsopdracht?
- Wie is daartoe gerechtigd?
- Hoe komt een wijziging van een overheidsopdracht in uitvoering tot stand? Hoe wordt dat geformaliseerd?
- Wat de gevolgen zijn van het doorvoeren van een wijziging van een overheidsopdracht? Dat in het bijzonder wanneer de wijziging van een overheidsopdracht in uitvoering als onwettig wordt beschouwd. Wat biedt de regelgeving in dat verband aan rechtsbescherming?