Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Aan de wand van een galerie in New York hangt een foto die tweeëntwintig jaar geleden is genomen maar nooit tentoon is gesteld. We zien een koelhuis, met het portret van de Maagd Maria aan de muur en een vleeshaak aan het plafond. Vanaf de scherpe punt van die haak hangt het levenloze lichaam van een man, ondersteboven.
Het verhaal van wie hij is en hoe hij daar terecht is gekomen, gaat terug naar de Ierse folklore: van weduwen die het land vervloeken en van de mannen die het vee met de hand slachten. Het moderne Ierland van de jaren negentig wantrouwt oude tradities en weinigen geven nog om de Slachters, een groep van acht mannen die door het land reizen om de koeien te slachten van de boeren die nog wel vertrouwen hebben in oude rituelen. In het verhaal volgen we de boer Fionn, wiens vrouw terminaal ziek is, en hun zoon Davey, die verliefd is op de jongste Slachter. We maken kennis met Grá, de eenzame echtgenote van een van de Slachters, en hun dochter Úna, die de eerste vrouwelijke Slachter hoopt te worden en daarvoor de rituelen oefent en haar mes-technieken verbetert. En dan wordt het lichaam in het koelhuis gevonden…
‘Prachtig vormgegeven proza, spannende plots, grote verbeeldingskracht.’ – Publisher Weekly
‘Meeslepend. Gilligan is een overtuigende verhalenverteller.’ — Daily Mail