Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma — En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) — wordt een duidelijke en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs.
Naast een kwaliteitsaanpak is ook een goede kwaliteitscultuur nodig om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren werken vanuit een gedeelde visie aan goed onderwijs. Binnen een leercultuur wordt op verschillende manieren met elkaar samengewerkt en leraren creëren, delen en borgen nieuwe kennis. Herhaling, regelmaat, vertrouwde en vaste patronen zorgen ervoor dat leraren in de school als werkplaats rust ervaren. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar in de school als werkplaats vaardig door oefening en begeleiding.
Andere belangrijke aspecten die de kwaliteit van de leercultuur bepalen, zijn onder andere de rol van de schoolleider, teamontwikkeling, professionele ruimte en professionele standaarden.
Dat de inhoud van dit boek gestoeld is in de werkpraktijk, blijkt uit de voorbeelden omtrent de implementatie van een nieuwe basisaanpak, de wijze waarop effectief leesonderwijs vorm krijgt en hoe een bestaande methodiek passend voor de school gemaakt wordt.