• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  1. Boeken
  2. Non-fictie
  3. Mens & Maatschappij
  4. Politiek
  5. De mediatisering van de Vlaamse politiek

De mediatisering van de Vlaamse politiek E-BOOK

Peter Van Aelst
E-book | Nederlands
€ 14,85
+ 14 punten
Onmiddellijk beschikbaar
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Onmiddellijk geleverd via e-mail

Omschrijving

Dit boek gaat over de relatie tussen media en politiek. De centrale stelling is dat de politiek in sterke mate is gemediatiseerd en dat dit belangrijke gevolgen heeft voor hoe politiek wordt bedreven. Tegelijk neemt de auteur afstand van een al te gemakkelijk almacht denken over de media. Het boek minimaliseert de politieke impact van de media niet, maar wil eerder een kader aanreiken om die rol beter te begrijpen. Mediatisering betekent in de eerste plaats dat de politiek zich structureel heeft aangepast aan de media en haar logica. Om dit proces te beschrijven voor de Vlaamse casus steunen we op het theoretisch kader waarin mediatisering wordt opgevat als een vierfasenmodel. In een eerste fase zijn de media de belangrijkste bron van informatie geworden voor burgers om zich te informeren over politiek; In een tweede fase zijn de media onafhankelijk geworden van de politiek; in een derde fase bepaalt de media autonoom hoe ze hun berichtgeving over politiek invullen; in een vierde fase passen politieke actoren en instituties hun politiek gedrag aan de media en haar logica. Deze laatste en meest cruciale fase impliceert dus ook een invloed op het werk van politici en het beleid dat ze voeren. Voor elke fase zal op basis van onderzoek en actuele voorbeelden worden aangetoond in welke mate de Vlaamse politiek gemediatiseerd is.

Hoe komen politici in het nieuws en hoe beïnvloedt het nieuws het werk van politici? Peter Van Aelst onderzoekt de oorzaken en gevolgen van de mediatisering van de politiek. Door samen te werken met buitenlandse collegas wordt de relatie tussen media en politiek vergeleken tussen landen. Daarnaast doet Van Aelst ook onderzoek naar verkiezingscampagnes, nieuwe media en Belgische politiek. Zijn onderzoek verschijnt in toonaangevende internationale tijdschriften, maar ook in publicaties voor een breder publiek.

PLUSPUNTEN

Het boek benadert op objectieve wijze de complexe relatie tussen media en politiek
Erg toegankelijke analyse, in een vlot leesbare taal
Aangevuld met actuele voorbeelden uit de Belgische en Vlaamse politiek

OVER DE AUTEURS

Peter van Aelst is onderzoeksprofessor aan het departement politieke wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Leiden.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Taal:
Nederlands

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9789033497490
Verschijningsdatum:
8/05/2014
Uitvoering:
E-book
Beveiligd met:
Digital watermarking
Formaat:
ePub
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 14 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
E-BOOK ACTIE

Tot meer dan 50% korting

op een selectie e-books
E-BOOK ACTIE
E-bookactie juni
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.