Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

Cinema and Painting

How Art Is Used in Film

Angela Dalle Vacche
Paperback | Engels
€ 50,95
+ 101 punten
Levering 2 à 3 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel

Omschrijving

The visual image is the common denominator of cinema and painting, and indeed many filmmakers have used the imagery of paintings to shape or enrich the meaning of their films. In this discerning new approach to cinema studies, Angela Dalle Vacche discusses how the use of pictorial sources in film enables eight filmmakers to comment on the interplay between the arts, on the dialectic of word and image, on the relationship between artistic creativity and sexual difference, and on the tension between tradition and modernity.

Specifically, Dalle Vacche explores Jean-Luc Godard's iconophobia (Pierrot Le Fou) and Andrei Tarkovsky's iconophilia (Andrei Rubleov), Kenji Mizoguchi's split allegiances between East and West (Five Women around Utamaro), Michelangelo Antonioni's melodramatic sensibility (Red Desert), Eric Rohmer's project to convey interiority through images (The Marquise of O), F. W. Murnau's debt to Romantic landscape painting (Nosferatu), Vincente Minnelli's affinities with American Abstract Expressionism (An American in Paris), and Alain Cavalier's use of still life and the close-up to explore the realms of mysticism and femininity (Thérèse).

While addressing issues of influence and intentionality, Dalle Vacche concludes that intertextuality is central to an appreciation of the dialogical nature of the filmic medium, which, in appropriating or rejecting art history, defines itself in relation to national traditions and broadly shared visual cultures.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
320
Taal:
Engels

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9780292715837
Verschijningsdatum:
1/03/1996
Uitvoering:
Paperback
Formaat:
Trade paperback (VS)
Afmetingen:
151 mm x 228 mm
Gewicht:
517 g
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 101 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
CADEAU

Onze must-reads: hét eindejaarsgeschenk

Vul een gat in iemands lectuur
CADEAU
GDABD Must-read
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.